Czy polskie placówki są przygotowane do przyjęcia pacjenta zagranicznego?
Bardzo ciekawą analizę opublikowała Polska Organizacja Turystyczna, która podsumowała badanie przeprowadzone przez Instytut Badań i Rozwoju Turystyki Medycznej dotyczące przygotowania polskich placówek medycznych do przyjmowania pacjenta zagranicznego.
Jakie kryteria muszą być brane pod uwagę, aby mówić o potencjalnej placówce medycznej, że jest przygotowana do przyjmowania pacjenta zagranicznego?
W badaniu przeprowadzonym przez Instytut Badań i Rozwoju Turystyki Medycznej zostały wzięte pod uwagę następujące kryteria stanowiące o potencjalnej destynacji na rynku turystyki medycznej.
- Oferta placówki przygotowana odpowiednio do potrzeb pacjentów z poszczególnych wybranych rynków zagranicznych
- Położenie danej kliniki
- Dostępność komunikacyjna
- Położenie geograficzne
- Widoczność międzynarodowego charakteru placówki lub doświadczenia z pacjentami międzynarodowymi.
- Specjalizacja i działalność badawcza
- Wyposażenie kliniki
- Sprawności procesów obsługi pacjentów zagranicznych
Wybór kryteriów wpływających na gotowość przyjęcia pacjentów zagranicznych
Oferta | |
1. | Oferta świadczeń niedostępnych na danym rynku zagranicznym |
2. | Ceny oferowanych usług za świadczenia nierefundowane są niższe niż w państwach emisyjnych |
3. | Klinika oferuje krótszy czas oczekiwania na zabiegi niż kliniki na potencjalnych rynkach emisyjnych |
4. | Klinika ma kilka oddziałów i oferuje kompleksowe usługi medyczne |
5. | Klinika świadczy innowacyjne świadczenia |
6. | Wyposażenie medyczne odpowiada standardom lub jest wyższe niż w państwie emisyjnym |
7. | Estetyka obiektu jest zgodna z powszechnym gustem potencjalnych pacjentów |
8. | Standard hotelowy jest za odpowiednim poziomie |
9. | Wysokie kwalifikacje lekarzy |
Lokalizacja | |
1. | Bliskość lotniska |
2. | Bliskość stacji kolejowej obsługiwanej przez szybkobieżne pociągi |
3. | Tereny przygraniczne |
4. | Duże miasta o znaczącej liczbie turystów zagranicznych |
5. | Lokalizacja w regionie atrakcyjnym turystycznie |
6. | Lokalizacja z dostępem do oferty komplementarnej wobec medycznej |
7. | Infrastruktura w regionie jest na wysokim poziomie |
Obcojęzyczność | |
1. | Strony internetowe są dostępne przynajmniej w jednym języku obcym |
2. | Personel pomocniczy posługuje się językami obcymi |
3. | Lekarze posługują się językami obcymi |
4. | Dokumenty informujące o możliwych ryzykach i metodach leczenia są w językach obcych |
5. | Umowy są dostępne w językach obcych |
Proces obsługi | |
1. | W strukturach kliniki jest osoba (lub dział) odpowiedzialny za kompleksową obsługę pacjenta zagranicznego |
2. | Klinika odpowiada za zapytania w języku obcym na zapytania w ciągu 24 godzin |
3. | Uważność obsługi kliniki na potrzeby pacjenta w celu zniwelowania poczucia obcości w obcym państwie |
Część placówek medycznych miała i korzystała również z tzw. „International office” do obsługi pacjenta zagranicznego.
Podkreśla się znaczącą rolę biur międzynarodowych w sprawnym przebiegu procesów obsługi. „International Office“ stanowią jednostki organizacyjne wewnątrz struktury kliniki, które są odpowiedzialne za kompleksowe pozyskiwanie i obsługę pacjentów zagranicznych. Badania wskazują, iż w Niemczech, zyski z tytułu obsługi pacjentów zagranicznych są w placówkach posiadających takie jednostki aż siedmiokrotnie wyższe w porównaniu do klinik nieposiadających takich biur.
Analiza powyższych kryteriów w potencjalnych polskich placówkach dała odpowiedź ile takich placówek medycznych gotowych na przyjęcie pacjenta zagranicznegojest w Polsce? Ile jest ?
O tym w kolejnym wpisie bloga Medical Travel Partner.
Tekst na podstawie analizy POT „Analiza podaży turystyki zdrowotnej w Polsce”, Warszawa 2016