Polska Turystyka Medyczna na 3 Forum Inwestycyjnym w Zagrzebiu

Polska Turystyka Medyczna na 3 Forum Inwestycyjnym w Zagrzebiu

Polska Turystyka Medyczna na 3 Forum Inwestycyjnym w Zagrzebiu

 

 

Doświadczenia promocji polskiej turystyki medycznej na 3 FORUM Inwestycyjnym w Zagrzebiu 21-22.10.2019.

Magdalena Rutkowska z Medical Travel Partner miała zaszczyt zaprezentować doświadczenia programu promocji POLSKICH usług medycznych na 3 Forum Adriatyckim. Polska konsekwentnie inwestuje w promocję sektora turystyki medycznej i promuje polskie usługi medyczne na rynkach międzynarodowych od 2012 roku.

Dużo już udało się osiągnąć, dużo wniosków i lekcji podczas tych lat promocji  udało się zdobyć. Tymi doświadczeniami dzieliła się z uczestnikami FORUM, który otwierał Minister Zdrowia Chorwacji.

Promocja polskiej turystyki medycznej obejmowała 7 krajów: Rosja, USA, UK, Dania, Szwecja, Norwegia, Niemcy.

Do programu przystąpiło ponad 40 placówek medycznych z całego kraju o różnych profilach działalności. gabinety stomatologiczne, medycyny estetycznej, chirurgii plastycznej, szpitale wieloprofilowe, szpitale ortopedyczne, szpitale kardiologiczne oraz uzdrowiska i sanatoria.

Całość promocji była dofinansowana w wysokości 75% przez ówczesne Ministerstwo Gospodarki.

Podczas programu promocji oferta polskiej turystyki medycznej była prezentowana na 12 targach międzynarodowych dedykowanych turystyce medycznej, odbyto 7 misji gospodarczych, zaproszono ponad 84 partnerów, pośredników, dziennikarzy do polskich placówek medycznych na tzw. “study- tour”.

Udało się podczas tych 3 lat promocji wypracować dobrą pozycję branży polskiej turystyki medycznej. W roku 2012 byliśmy wybierani na 3 miejscu jako destynacja w turystyce medycznej. W roku 2014 Polska jako jedyny kraj z Europy Centralnej i Wschodniej pojawiła się  na mapie destynacji w turystyce medycznej, a w roku 2015 wyprzedziła Węgry w turystyce stomatologicznej.

3 Forum Inwestycyjne w Zagrzebiu było okazją do spotkania konsultantów działających w branży od lat takich jak DRPREM.

Od lat działa w branży turystyki medycznej.

Dr Prem Jagyasi był jednym z pierwszych autorów książek poświęconych turystyce medycznej.

 

Poniżej obszerna relacja dziennikarza obecnego podczas FORUM.

3rd Adriatic Health, Sport & Tourism Investment Forum concluded in Zagreb yesterday. It was a very stimulating event for me personally n terms of international contacts made, as well as being extremely well supported by some impressive international expert speakers, two Croatian government ministers, high-profile characters from the world of Croatian sport such as Davor Suker and Marin Cilic, and others. But the presentation which caught my eye and was the most important for those with an interest in developing medical tourism in Croatia came from a less celebrated source.

The medical tourism industry of Poland.

Lessons from Poland: How to Develop Medical Tourism in Central Europe

The 3rd Adriatic Health, Sport & Tourism Investment Forum concluded in Zagreb 22.10.2019. It was a very stimulating event for me personally in terms of international contacts made, as well as being extremely well supported by some impressive international expert speakers, two Croatian government ministers, high-profile characters from the world of Croatian sport such as Davor Suker and Marin Cilic, and others. But the presentation which caught my eye and was the most important for those with an interest in developing medical tourism in Croatia came from a less celebrated source.

The medical tourism industry of Poland.

I am still learning about the global medical tourism industry and was not aware that Poland even had a significant medical tourism industry, let alone one which was allocated time to present at the conference, but from the moment I saw the first slide of Dr. Magdalena Rutkowska’s presentation I was hooked.

Poland Medical Tourism Programme. That had a nice, unified and national feel for a medical tourism brand. A little like the Malaysia Healthcare Travel Council. And very unlike the way Croatia presents its medical tourism industry internationally.

 

International trade fairs may come across the Kvarner Health Cluster, Losinj, the Island of Vitality, Zagreb, Bagatin Clinic (the most active Croatian clinic nationally and internationally), but Croatia Medical Tourism Programme? A concept almost unheard of. Such a simple and obvious step and one that Croatia has yet to master.

But Poland had gone further than branding its industry on a national level, much further. Let’s agree that Poland is not the number one medical tourism destination in the world, and its potential is less than Croatia’s but in terms of what it is doing to realise its potential, it has a LOT of lessons for its Adriatic neighbour.

 

The 3-year medical promotional project worth 5 million euro of EU money between 2012 and 2015 had its origins back in 2010 when some of Poland’s private clinics started to lobby the government to do more to promote the medical tourism industry. After concerted pressure, the Polish government decided to include medical tourism in 15 sector tenders. Magdalena Rutkowska and her team stepped forward and Medical Travel Partner Poland became the implementing agency of the project. Initial target countries were Denmark,Germany, Norway, Sweden, UK, USA and Russia.

Some 40 clinics took part in the first phase of the project, investing their money in the joint promotion of Poland’s brand as a medical tourism destination. Some 75% of their investment costs were reimbursed from the EU.

 

https://www.total-croatia-news.com/business/39200-lessons-from-poland