Jak często występuje pacjent zagraniczny w polskich placówkach?
Czy polskie placówki są gotowe na przyjęcie pacjenta zagranicznego – część II.
Polska Organizacja Turystyczna wraz z Instytutem Badań i Rozwoju Turystyki Medycznej w Polsce przeprowadziła badanie polskiego rynku pod względem ilości gotowych podmiotów medycznych na przyjęcie pacjenta zagranicznego.
W poprzednim wpisie na blogu Medical Travel Partner przedstawiliśmy kryteria według których Instytut badał polskie placówki i na czym ta gotowość do przyjmowania pacjenta zagranicznego miała polegać – LINK.
W pierwszym etapie badania przygotowano bazę podmiotów medycznych podlegających analizie. W oparciu o dane z rejestru przedsiębiorców powstała baza składająca się z 25 062 rekordów Centrum Systemów Informacyjnych – Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Lecznicą (RPWDL) w Polsce,
Następnie w drugim etapie wyeliminowano publiczne placówki.
W wyniku działań selekcyjnych na koniec pierwszego etapu zostało wybranych 2 331 rekordów (placówek potencjalnie gotowych na przyjęcie pacjenta zagranicznego)
Celem trzeciego etapu tworzenia bazy był podział podmiotów według oferowanych usług medycznych.
Ustalono podział na usługi stomatologiczne i nie stomatologiczne.
Celem etapu czwartego była weryfikacja stron internetowych i uzupełnienie adresów witryn podmiotów będących w bazie. Zważając na odmienny charakter usług od tego etapu przyjęto odmienną metodologię dla placówek stomatologicznych i pozostałych placówek medycznych. W ocenie stron internetowych brano pod uwagę ocenę funkcjonalności strony, tłumaczenie strony na języki obce i łatwość kontaktu z placówką.
ANALIZA usług STOMATOLOGICZNYCH.
Po przypisaniu wag do każdej z ocen strony internetowej po ocenie 812 stron internetowych placówek stomatologicznych do dalszego etapu zakwalifikowano 108 gabinetów i klinik stomatologicznych.
Były to podmioty, które otrzymały najwyższą ocenę 3 w kategorii “Rokuje”, lub posiadały ocenę 2 w kolumnie “Rokuje” i jednocześnie spełniały jeden z poniższych warunków:
- posiadają strony w języku angielskim,
- posiadają strony w języku niemieckim lub innym lub
- posiadają wzmianki o turystyce medycznej.
Kryteria, które zostały przyjęte w kategorii „Rokuje” kolejno oznaczają:
1 punkt – mały gabinet, mały zespól, brak kompleksowych usług, fatalna strona itd.;
2 punkty – strona wskazuje na potencjał, kompleksowe usługi, większy zespół, jednocześnie brak wzmianek o turystyce medycznej;
3 punkty – duży potencjał, ciekawe oferty, kompleksowe usługi, świetne strony, często już z wersjami obcojęzycznymi.
Tabela 10: Zestawienie zbiorcze oceny stron internetowych placówek stomatologicznych (812) gotowych potencjalnie na przyjęcie pacjenta zagranicznego
Funkcjonalność | Strony językowe | Łatwość kontaktu | Wzmianka o TM | Rokuje | |||||
Ocena | Ilość | Język | Ilość | Ocena | Ilość | Ocena | Ilość | Ocena | Ilość |
3 | 92 | Angielski | 123 | 3 | 40 | 1 | 31 | 3 | 81 |
2 | 250 | Niemiecki | 44 | 2 | 246 | 0 | 782 | 2 | 134 |
1 | 227 | Rosyjski | 10 | 1 | 274 | 1 | 351 | ||
0 | 239 | Inne | 17 | 0 | 249 | 0 | 243 |
Źródło: opracowanie IBRIMT
Piątym etapem selekcji i analizy był „ TAJEMNICZY KLIENT“
Po dokonaniu selekcji stron internetowych zastosowano metodę badania wysyłając do klinik i gabinetów „zapytanie pacjenta“.Następnie dokonywano oceny odpowiedzi, które przychodziły.
Wysłano zapytanie do 108 klinik, których strony internetowe uznano za obiecujące czyli posiadające dużo informacji w języku obcym, były łatwe w użytkowaniu i w kontakcie.
Ze 180 klinik 41 przesłało swoje odpowiedzi, które były oceniane pod względem jakości udzielnej odpowiedzi w skali od 1 do 3, gdzie kolejne oceny oznaczały:
- 1-minimum informacji lub informacje słabej jakości,
- 2-dużo informacji, ale bez szczegółów,
- 3-pełna odpowiedź, sporo konkretów, czasem też i ceny.
Z 41 klinik, które odpowiedziały na zapytanie pacjenta tylko 21 kontynuowało korespondencję, która była ponownie oceniana według ww. kryteriów. 10 klinik otrzymało notę 3 pod względem jakości odpowiedzi, a 11 udzieliło jej bardzo szybko. Tylko cztery kliniki podjęły próby przypomnienia, czyli samodzielnego kontaktu z pacjentem, wyprzedzając jego odpowiedzi pomiędzy etapami.
Poniższa tabela nr 12 zawiera zestawienie uzyskanych wyników.
Tabela 12: Zestawienie zbiorcze uzyskanych odpowiedzi na zapytanie „tajemniczego pacjenta” wśród stomatologów.
Pierwsze wysłanie maili | Drugie wysłanie maili | ||||||
Ocena odpowiedzi | Ilość | Czas reakcji | Ilość | Ocena odpowiedzi | Ilość | Czas reakcji | Ilość |
3 | 8 | 3 | 21 | 3 | 10 | 3 | 11 |
2 | 10 | 2 | 6 | 2 | 3 | 2 | 5 |
1 | 23 | 1 | 14 | 1 | 8 | 1 | 5 |
Suma | 41 | Suma | 41 | Suma | 21 | Suma | 21 |
Źródło: badania własne.
Analiza jest niezmiernie ciekawa i ukazuje ile jeszcze pracy wymaga polski rynek turystyki medycznej. Tylko 21 klinik kontynuowało korespondencję z pacjentem. W ocenie Medical Travel Partner jest to liczba niewystarczająca biorąc pod uwagę potencjał polskiego rynku usług medycznych. Oznacza to, że wiele placówek chcących się rozwijać na rynku turystyki medycznej powinno skorzystać z wdrożenia procedur obsługi pacjenta zagranicznego.
Gotowe procedury do wdrożenia oferuje Medical Travel Partner – są one dostępne podczas szkoleń, warsztatów lub w kompendium, które można zakupić na stronie www.turystyka-medyczna.shoplo.com
Źródło:
IBRIMT http://ibirtm.pl/pl/
Więcej na https://turystyka-medyczna.com/